Accedir Si no disposeu del certificat digital tramiteu-lo
Un estudi d'opinió pretén recollir l'opinió de la població sobre qüestions d'actualitat, temes específics, etc.
Els estudis d'opinió, tal com els defineix la Llei de creació del CEO són: per una banda, "les enquestes electorals que pregunten sobre la intenció de vot o sobre la valoració dels líders i dels partits polítics, i també els estudis postelectorals"; i per una altra, "els treballs que tenen per objecte l'anàlisi de les actituds i les opinions de la societat de Catalunya, l'avaluació i el seguiment de polítiques o serveis de la Generalitat, i altres treballs que siguin rellevants per a l'acció del Govern" i que es basen en una enquesta.
Per realitzar un estudi d'opinió s'utilitzen mostres que busquen representar el conjunt de la població. Es fa d'aquesta manera perquè normalment per qüestions de temps o de recursos, o generalment pels dos al mateix temps, no es pot enquestar tota la població objecte d'estudi.
Els estudis d'opinió poden ser quantitatius o qualitatius.
En els estudis quantitatius l'opinió de la població es recull a través d'una enquesta que consta d'un qüestionari estructurat.
Els estudis qualitatius poden adoptar diverses formes com ara entrevistes en profunditat o grups de discussió on els participants intercanvien punts de vista i opinions sobre els temes plantejats per la persona que modera la reunió.
El Govern realitza estudis d'opinió amb l'objectiu de millorar la seva acció a partir del coneixement de la realitat social i econòmica.
Existeixen diferents procediments de recollida de la informació mitjançant l'aplicació del qüestionari. D'una banda, les enquestes poden ser telefòniques, és a dir, s'entrevista a través d'una trucada als individus seleccionats en la mostra. D'altra banda, les enquestes poden ser presencials o domiciliàries. En aquest cas, l'entrevistador es desplaça al domicili particular de la persona seleccionada per fer l'enquesta.
Els estudis d'opinió es fan en base a una mostra representativa de l'univers que s'estudia. Això vol dir que només una part de la població objecte d'estudi serà seleccionada per respondre l'enquesta.
La mostra se selecciona de tal manera que sigui representativa del total de la població que es vol estudiar i les persones que en formen part són triades a l'atzar. Generalment se seleccionen les persones en base al sexe, l'edat i el lloc de residència, entre d'altres.
Si es tracta d'una enquesta telefònica, l'empresa que realitza el treball de camp, és a dir la que fa la trucada telefònica, contacta amb la persona seleccionada a partir de directoris telefònics on només apareixen els números de telèfon però no el titular de la línia ni cap altra persona que resideixi en el domicili ni tampoc la seva adreça postal. El número de telèfon surt escollit a l'atzar per un programa informàtic. La persona que respon el telèfon pot ser que no sigui finalment seleccionada per respondre l'enquesta. La selecció dependrà de l'edat o del sexe en funció de les quotes fixades (característiques de la població que es volen representar) o d'altres paràmetres establerts en l'estudi.
Si es tracta d'una enquesta presencial, el domicili és seleccionat a través de rutes aleatòries (a l'atzar) en el territori. Cal emfatitzar que, en aquest cas, la primera unitat seleccionada és el domicili i que, per tant, la persona amb qui es contacta inicialment pot no ser la persona que es busca entrevistar. Dependrà també de les quotes d'edat i sexe (entre d'altres) que l'estudi pugui cobrir. En determinades ocasions, l'enquesta presencial és nominal, és a dir, se seleccionen individus concrets per a ser entrevistats a partir del cens de població (amb dades de l'Instituto Nacional de Estadística, INE, o de l'Institut d'Estadística de Catalunya, Idescat).
Finalment, en els estudis qualitatius les mostres no han de ser necessàriament representatives de la població. El contacte amb els individus que reuneixen les característiques que l'estudi busca analitzar es realitza a través d'empreses de treball de camp. Alguns estudis combinen una primera etapa d'enquesta telefònica i, en un segon moment, conviden alguns/es entrevistats/des a participar en una fase qualitativa de més profunditat, per exemple, un grup de discussió.
Accedir Si no disposeu del certificat digital tramiteu-lo
Accedir Programa d'anàlisi de matrius de dades
Accedir Evolutius històrics del Baròmetre d'Opinió Política (BOP)